Monday, May 7, 2012

Yesus pokok dan kitalah cabangnya

Shallom,
Saya masih pikir2 lagi apa khutbah Father hari minggu yang dulu... "Yesus pokok dan kitalah cabangnya". Father ada cakap yang kita bergantung penuh dengan Yesus Kristus iaitu di dalam aktiviti kita seharian... Tapi ada yang jadi penebang kepada pokok anggur yang tumbuh dan tempat kita bergantung. Ada yang mencantas ranting kebergantungan sendiri daripada pokok kehidupan. Masa itu saya tanya diri saya sendiri: Adakah saya seorang yang mencantas cabang hidup saya dari Yesus iaitu pokok tempat saya tumbuh?

Satu lagi yang menarik perhatian saya...
Manusia tidak sama sekali boleh menghakimi satu sama lain. Waktu kita dihakimi pun sebenarnya sangat berbeza daripada apa yang sudah saya bayangkan selama ini (this is when it comes to the interesting part): Waktu kita dijadikan, Tuhan telah memberikan kita roh - roh kehidupan. Dan waktu kita dibaptis, kita menerima roh kudus dari Yesus. Wakti kita dihakimi nanti, Tuhan akan tengok... dia akan tanya... Apa yang kita sudah buat sama roh yang sudah dikurniakan sama kita. Now, bila saya tanya diri sendiri... X banyak yang sudah saya buat... Masih banyak yang perlu dilakukan di masa akan datang... Yang paling penting, kita gembira... Dan kegembiraan kita itu mesti memberikan kegembiraan juga kepada orang lain... Itu sebenarnya yang kita perlu lakukan, bukan begitu?

Banyak persoalan-persoalan yang mucul kalau difikirkan - apa sebenarnya peranan kita sama diri sendiri... Apa yang kita perlu buat... dan apa yang sudah kita lakukan... Saya mengaku saya masih banyak kekurangan dalam dunia iman saya sebagai seorang Kristian. Saya tidak tahu sama ada saya sebenarnya seorang penebang kepada pokok anggur - tempat saya sendiri bergantung, ataupun sebenarnya saya sudah tumbuh sebagai salah satu cabang dari pokok itu. Mungkin saya tumbuh sebagai pucuk muda masih? Ataupun memang belum tumbuh pun? Hahaha But I'm serious... Sedikit renungan untuk minggu ni saja :P

Semoga kita semua tumbuh secara subur di dalam Pokok anggur Tuhan sebagai cabangnya...

2 comments:

stefanus said...

amen..sy pun mo post jg pasal homili c pado ni tp ko uda post..hahaha..

Grase Ginsuab said...

sama2 la kita bertumbuh dan berakar dalam Tuhan ^^

All rights reserved by Catholic Youth of St.Paul unless stated.