Tuesday, August 28, 2012

My Pilgrim Walk

Hai .. ni malam sa mau share banyak ma kamu semua.. ^^
nda tau kenapa tapi sa rasa ni malam la yang sesuai...

Pilgrim walk > walaupun sa teda teikut ni program tapi sa rasa sa punya perjalanan dari rumah sampai sini tawau balik pun satu daripada Pilgrim walk... sebab, secara tidak sedar, sa dapat rasa & nampak semua tu sakaramen2. lepas sa sampai sini baru sa sedar.
Destinasi 1 : St John Tuaran, trus sa teingat balik tempat sa first2 dalam sakramen Pembaptisan, Penguatan ma Ekaristi. Di sini jugalah sa dapat tinguk latihan terakhir untuk tu lakonan masa "Family Night" trus ada kena kasi doa oleh Father. mungkin macam teda kaitan, tapi bila sa fikir balik, itulah sakramen Pengurapan Orang Sakit, sebab semua pelakon yang ada sana kena kasi doa supaya tidak ada apa2. sama macam penyembuhan lau ada yang sakit.
Destinasi 2 : Holy Cross Toboh. Banyak yang sa dapat di sini. sa dapat tu Ekaristi tiap2 hari. sa suka sebenarnya. sebab sa rasa dekat jak ma Bapa ni. trus sa nampak banyak Father, Brother, Sister, semua la.. yang mo jadi Father, Brother, Sister... semua ada.. dan itulah sebenarnya Sakramen Tahbisan bagi sa... sa dapat nampak begitu ramai.. memang baru pertama kali sa nampak religious bkumpul ramai begitu. Di sini sa dapat nampak banyak "mukjizat" ada yang sakit tapi tetap ikut semua aktiviti, nda lama pastu baik sudah, yang pelakon dari Tuaran tu pun ada beberapa yang sakit sampai ada yang pingsan, tapi sebelum tu lakonan, semua sembuh sudah. Sa nampak banyak orang yang lama sudah tidak bejumpa, bejumpa balik, trus semua gembira ni, sa nampak ada yang macam mau p menyahut panggilan ^^, ada yang terjadi pasangan, tapi masa ni sa sedih sebab sa nda dapat kasi habis..
Destinasi 3 : St Martin Telupid. Di sinilah sa dapat sesuatu yang kasi lengkap semua tu Sakramen. Sakramen Perkhawinan. disinilah sa nampak dua menjadi satu, dan banyak yang 1 tetap 1, tidak berpisah.

bila sa sudah sampai di tawau, sa fikir-fikir balik semua yang sa sudah jalan. macam-macam yang sa nampak  bila sa baca balik tu buku SYD, sa baca saja-saja mula-mula. tapi bila sa sampai di Pilgrim Walk sa macam mo baca lagi .. nda tau napa.. skali sa renung balik ... sebenarnya sa sudah nampak semua tu walaupun bukan masa sa ikut SYD.

Apa lagi yang sa mo share

1. KAWAN
Mau jadi kawan yang baik bukanlah satu kerja yang senang. banyak yang perlu difikir. bukan cincai. tapi saya sendiri pun selalu cincai-cincai saja. kawan bukan belakon, bukan depan yang satu baik, depan yang satu lagi tidak. apa yang sa dapat.. "bila kamu sayang semua orang/kawan, kamu juga telah mengasihi Yesus.. bila kamu benci dorang, kamu pun kira benci Yesus, sebab manusia adalah gambaran wajah Tuhan" ni ayat la yang buat sa sedar, sebenarnya sa slalu tu buat macam tu, pura2 baik. trus sa rasa menyesal betul buat begitu, sebab Tuhan sayang kita semua sama rata. teda yang lebih teda yang kurang. bukti da.. Yesus mati untuk kita semua, di kayu salib. trus bila sa befikir macam tu, sa nampak Banyak perubahan, orang yang disekeliling sa mula bekawan balik, bebaik, semakin bagus hubungan antara sesama. Trus lau sa tegur sepa2 saja, kena balas.... trus sa rasa bahagia ni .. sebab bila kita bekawan dengan sepenuh hati ada perasaan yang buat kita gembira jak. tapi sa tau, mungkin ada juga yang tidak dapat sa kasi sama rata. mungkin nanti ada yang tekurang ada yang telebih ni .. ^^ mungkin itulah kehendak Tuhan ^^

2. PASANGAN
Dari semua yang berlaku dalam hidup saya, terutama 2 minggu yang sebelum ni, sa rasa, Tuhan bagi sa petunjuk, sebenarnya lama sudah, tapi mungkin ni mata baru nampak kan. Belum sampai masanya. Masa belum sesuai.. jadi perlu sabar... atau dalam erti kata lain .. Tahan Saja.. ^^ Terjadilah padaku menurut rencanaMu. ^^

3. PELAYANAN
Yang ni sa mo share juga. Sebab kebelakangan ni sa macam slalu d church, trus bila sa bukan di church, sa rasa macam ada kekosongan. macam sa "lapar". macam kalau buli sa mau di church jak ni. sa harap tiap2 minggu ada aktiviti.. hehe "there is something to be fill with God's love"

4. SIKAP NEGATIF
Banyak ma sa punya sifat negatif yang kamu nda tau ni .. tapi sa mo minta tulung kamu semua, supaya kasi doa sa .... kasi kurang sa punya sikap negatif... lepas tu kasi hilang la.... ^^ sa berusaha sudah ni tapi susah juga lau sendiri jak .. kalau kena tolong lagi bagus kan .. thank you ah kamu semua. Lau nampak sa buat yang tidak bagus.. tegur jak .. ^^

ada lagi... sa besyukur sebab Tuhan hantar KAMU SEMUA disekeliling saya.. ada saja yang tolong saya ni ... biarlah kamu senyum jak ... sebenarnya kamu selalu kasi tenang hati sa ni ...

apa yang utama sa dapat :

1) Tuhan selalu ada di mana saja kamu ada. dalam pelbagai bentuk, cara dan keadaan
2) Dia selalu bantu kita dalam pelbagai cara, atau melalui individu
3) Apa pun yang berlalu mesti ada sebab dia, jadi "Terjadilah padaku menurut kehendakMu"
4) Tuhan tidak minta kita faham .. tapi percaya.. dan kita akan faham ^^

Thank you ah sanggup baca sampai habis/... God Bless You all ^^  Nite ^^

1 comment:

Clare Cheal Ared JC. said...

kasih... kasih... kasih... ^^

All rights reserved by Catholic Youth of St.Paul unless stated.